NAH-Centrum Nijmegen
                       niet-aangeboren hersenletsel                              

Experimentele teken - en schildertechnieken

Met speelse technieken kun je op een totaal andere wijze nieuwe ideeën en beelden creëren. Resultaat is niet meer belangrijk in dit proces. Fouten maken bestaat niet.  Niet bezig zijn met het eindresultaat. Niet te veel analyseren, maar vooral kijken en doen. Er wordt onder andere gewerkt op papier, met acrylverf, potlood, stift, houtskool, inkt en water.

Dit onder begeleiding van:

* * *  Tjits  * * *


Werkstukken die in deze cursus door expressie tot stand gekomen zijn







Herhalen van vormen waarbij de vormen over elkaar heen lopen.

Ze vormen samen een “dessin” zoals bijvoorbeeld in een lap stof kan zijn…..

Inkleuren met pastelkrijt.






Opdracht: herhalen van vormen waardoor een patroon ontstaat. Gebruik het hele bel. Tekenen met potlood en inkleuren met stift.





Opdracht week 8 juli: kies 2 kleuren uit de stapel A4 papier. Scheur hier vormen uit en ook een binnen vorm zodat het vlak een opening
krijgt.
Kies 2 A4 vellen voor achtergrond.
Plak hierop de gescheurde vormen in een patroon: naast elkaar, over elkaar. Bekijk of de vormen elkaar kunnen versterken.
Laatste opdracht hierin. Plak restjes in je werkstuk in een bepaald patroon!
Prachtig werk geworden met hele mooie resultaten! 




01-07-2021


Opdracht week 24 juni: scheuropdracht. De opwarmopdracht wordt gekopieerd en in stukken gescheurd. Deze op groter vel opplakken. Met ander tekenmateriaal verder werken op hetgeen geplakt is. 





Vervolgopdracht op die van vorige week. Kleur toevoegen door 2 kleuren te kiezen en verdeeld over hele vlak kleurvlakken/ vormen toe te voegen. Verf kan puur gebruikt worden maar ook (heel erg) verdund met water.   






Opdracht van 2 afgelopen weken: Opwarmoefening zoals elke week verder verwerken in werkstuk op groot tekenvel 50 x 65 cm. Dit is gebeurd door kopieën van deze werkstukken te scheuren en in bedachte composities te plakken.

De materialen zijn eerst grafietpotlood en daarna met water verdunde zwarte acrylverf gebruikt. De resultaten zijn nu beide verwerkt in bijgaande werkstukken. Aankomende week zal verder met kleur of in zwart-wit verder gewerkt worden.





Werkstukken van gister 6 mei zijn vervolg op die van vorige week: allen hebben eenzelfde stukje borduurgaas die zij gebruikt hebben onder het papier..... getekend met grafietpotloden.

 






Opdrachten met diverse voorwerpen onder het papier zoals rietjes, bladeren, stukjes stof, ribbelpapier, enz.






Opdracht 1: opwarmoefening zoals elke week.



Opdracht 2: Rubbing techniek m.b.v. potlood of grafietpotlood. Diverse materialen met structuur worden onder het tekenvel gelegd en door te hard en/of zacht krassen worden de onderliggende structuren zichtbaar.






De deelnemers beginnen met het kiezen van en kleur wat bij ze passen op dat moment. Het materiaal is oliepastel. Hiermee gaan ze cirkelen. Dit is een warming up oefening. Hier volgen een aantal warming up tekeningen. 




Nadat de deelnemers een x aantal warming up schetsen hebben gemaakt met olie pastel krijgen ze de opdracht om met verschillende materialen zoals bubbelplastic, ribbelkarton, munten, antislip matje enz om zo verschillende structuren te creëren op papier .Bijvoorbeeld ribbelkarton onder het papier en daarna met olie pastel of kleurpotlood op de papier te krassen. Er ontstaan dan afdrukken van desbetreffende materialen die onder het papier liggen. 




Experimenteel teken en schildertechnieken 1


Opwarmoefening voor vandaag met grafietpotlood.


Verder gewerkt aan schilderijen en deze zover mogelijk afgewerkt i.v.m. afsluiting van deze module hobbyverdieping.






Oefening: deelnemers begonnen met warming up door te schilderen met favoriete kleur en in iedere hand 1 penseel. Schilderen met 2 handen tegelijk: grote bewegingen en snel werken om los te komen uit het denken. Ieder maakt meerdere vellen. Tussendoor wisselen de kleuren van de deelnemers om kleurmengingen te laten ontstaan met verrassende resultaten.


Opdracht op schilderdoek: besproken waar wel en niet tevredenheid over is.

Doorwerken op aanpassingen  op de schilderdoeken. Ieder kan op zijn manier verder.

Naarmate de cursus vordert komen de deelnemers meer en meer uit hun comfortzone en durven steeds meer te experimenteren met materialen waardoor nieuwe beeldtaal ontstaat!






Oefening: op dikker A3 papier schilderen met 2 gekozen kleuren. Schilderen gebeurt zonder kwasten is de opdracht: gebruik maken van sponsjes, stukjes handdoek, papier, water.

Op gevoel en experimenteren met gebruik van de verf op het papier.



Vervolg van schilderen op het grote schilderdoek van de week ervoor.

Gebruik wederom geen kwast en pas de ervaringen vanuit de opdracht zojuist op papier weer toe.






Opwarmoefening met verf op papier: ronde bewegingen en experimenteren met diverse kwasten en 2 kleuren acrylverf.


  Een nieuw werk gestart op groot schilderdoek: 60 x 80 cm. Punten zetten op het doek: 3 x 12 stuks Kris kras over het doek, daarna cirkels tekenen.

De gekregen structuur met eventuele nieuwe kleuren inschilderen op eigen wijze.

Aan deze schilderijen worden in de aankomende weken verder gewerkt!





Deze week weer losmaakoefening cirkelen. Met ogen dicht of open met potlood of grafietstift jezelf laten gaan op het papier. Belangrijk hierbij is het denken los te laten, gaan op je gevoel.


Na de opwarm oefening. Een schilderopdracht. Op een groot vel een aantal cirkels tekenen. Variërend van groot en klein. Maak een spannende compositie. Daarna 2 kleuren kiezen. Hiermee ga je mengen. Doel licht en donker, transparant en dekkend. Deelnemers worden uitgedaagd om kleuren te mengen en gebruik te maken van het hele teken/schilderblad.

wederom weer prachtige werkstukken van deze kunstenaars.






Prachtig tekenwerk van deelnemer groep experimenteel tekenen en schilderen. Cirkelen om weer in kunstzinnige mood te komen.


De kunstwerken zijn klaar. Grote cirkels. kleine cirkels. Cirkels over elkaar heen. Prachtig ingekleurd over elkaar heen. zodat kleuren met elkaar mengen.




Zoals elke bijeenkomst beginnen de deelnemers met cirkelen op vel papier. Dit als warming up.

 Daarna kreeg iedere deelnemer een groot vel papier ingedeeld in 4 hokken. Ieder kon gebruik maken van een aantal cirkels in verschillende formaten in vorm van flesdoppen. gebak schoteltjes. Opdracht was om in elke vlak een compositie te maken met een aantal verschillende grote cirkels. Doel was maak verschillende composities doormiddel van overlapping, grote cirkel naast kleine etc. Daarna kregen de deelnemers de opdracht om de 4 vlakken met composities met elkaar te verbinden door middel van cirkels te plaats buiten de lijnen. Zo ontstaat er een geheel. Daarna was de opdracht om de tekening in te kleuren met een medium naar keuze bijvoorbeeld pastel, potlood. Hierbij moesten ze  over elkaar heen kleuren. Doel was kleuren mengen.

Zoals jullie zien zijn de werkstukken nog niet af. volgende week gaat men hier mee verder




Begonnen met cirkelen(warming up).Daarna grote vellen met 9 vakjes. In ieder vak van midden naar buiten cirkelen of golfbewegingen maken met olie pastel. Daarna met verdunde acrylverf eroverheen schilderen. Doel kleuren vermengen zich en oliepastel schijnt erdoorheen. 




 1. Opwarmoefening zoals elke week. Deelnemers kunnen vrijer aan de slag en voeren de opdracht met plezier uit.

2. Schets op grote vel van vorige week op 50 x 65 cm dient als uitgangspunt. Deelnemers kiezen 2 kleuren acrylverf met een donkere en een lichte tint. Vakken op te tekening kunnen ingevuld worden naar eigen idee. De totale vorm kan verder worden uitgebreid gebruikmakend van het hele ve




 

1.  Na eerst weer opwarmoefening zoals elke week om weer in de sfeer te komen de eerste resultaten, hier zijn  nog geen foto’s van. Het doen gaat elke week makkelijker zonder te veel nadenken maar meer door te doen.

2. Minuten tekeningetjes op memoblaadjes. Opdracht is opvullen van deze kleine briefjes met structuur/ compositie met materiaal naar keuze. De 10 velletjes zijn op A3 meerdere keren gekopieerd. Aankomende week worden deze in een opdracht verder verwerkt.

3. Op tekenvel 50 x 65 cm 12 punten verdeeld op het vel zetten. Dit kan met de ogen open of dicht. Op eigen wijze punten verbinden en deze meerdere keren passeren. Hierdoor ontstaat een lijnpatroon. Aankomende bijeenkomst wordt hier verder mee gewerkt met acrylverf.




losmaak" oefening: 20 minuten: idem als boven maar extra aandacht op hard en zacht duwen, grote en kleine vormen. Vervolgopdracht met vierkante vormen waardoor soort plattegrondpatronen ontstaan. Laatste foto's: scheuren van ingekleurde vellen en hiermee composities op een nieuw vel maken.





 “Losmaak” oefening: Cirkels en draaiende bewegingen blijven maken met tekenmateriaal naar keuze. Hierbij kan hard of zacht geduwd worden met het materiaal waardoor zachtere of meer heldere kleuren. Dit kan diverse hardheden potloden zijn en grafietpotlood. Blijf tekenen en ogen mogen open of gesloten zijn. Het moet prettig voelen om te doen. Vervolgens dezelfde potloden, zachte pastel of kleurpotloden naar keuze ontstane vlakken inkleuren.

  Dit keer op gekleurd papier.




“Losmaak” oefening: Cirkels en draaiende bewegingen blijven maken met tekenmateriaal naar keuze. Hierbij kan hard of zacht geduwd worden met het materiaal waardoor zachtere of meer heldere kleuren. Dit kan diverse hardheden potloden zijn en grafietpotlood. Blijf tekenen en ogen mogen open of gesloten zijn. Het moet prettig voelen om te doen. Vervolgens dezelfde potloden, zachte pastel  of kleurpotloden naar keuze ontstane vlakken inkleuren.

 

 
E-mailen
Bellen
Info